St. Antonius Ziekenhuis: ruim baan voor de fiets

Het kan niet anders of gezondheid is een belangrijke motivatie als het gaat om een ziekenhuis dat zijn medewerkers graag vaker op de fiets ziet stappen. ‘Dat klopt’, vertelt Hennie de Groot, senior adviseur milieu, kwaliteit en veiligheid. ‘Maar duurzaamheid speelt ook een grote rol. We doen veel aan fietsstimulering zoals goede faciliteiten en een ruime fietsregeling bieden, meedoen aan e-bike proeven en deelfietsen aanbieden. We zouden nog veel meer willen doen, maar worden in ons beleid beïnvloed door de krapte op de arbeidsmarkt en ons budget.’

Sterk in je Werk

Medewerkers vitaal, bekwaam en gemotiveerd houden, nu en in de toekomst. Dat is het doel van het programma Sterk in je Werk binnen het Antonius. ‘We stimuleren en faciliteren onze medewerkers om zelf de regie te nemen over hun gezondheid’, licht Hennie toe. Dat doen we onder andere door fietsen te stimuleren, al is dat niet los te koppelen van onze duurzaamheidsdoelstelling.’

GreenDeal

Zorginstellingen zijn grootverbruikers van energie, water, voedsel, grondstoffen en vervoer. Daardoor is er bij hen veel milieuwinst te behalen. Hennie: ‘Als zorginstelling zijn we verplicht om te voldoen aan de EED (European Energy Directive) op het gebied van milieu en duurzaamheid. De GreenDeal Duurzame Zorg moet verduurzaming in de zorg versnellen. Daarom ondertekenden wij deze landelijke Greendeal in 2018 en sloten ons ook aan bij de regionale variant. Dat deden we samen met vijf Utrechtse gemeenten waaronder Nieuwegein. Aansluiting bij deze GreenDeal zorgt ervoor dat de omgevingsdiensten veel eenvoudiger kunnen controleren of we aan de EED voldoen.’

Stalling alweer te klein

Een van de manieren om vervoer te verduurzamen, is fietsstimulering. Dat begint bij goede fietsfaciliteiten: de fietsenstalling is daarom voorzien van oplaadpunten, een fietspomp en voldoende overdekte stallingsruimte. ‘Het is mooi dat er zoveel meer medewerkers –en bezoekers trouwens ook- zijn gaan fietsen. Keerzijde is dat de fietsenstalling nu vaak zo vol staat dat we moeten uitbreiden. Dat kost veel geld en dat knelt met de zorgbudgetten. Gelukkig kunnen we later dit jaar meeliften met een lopend uitbreidingsproject wat de kosten drukt.’

‘Proeven’ helpt

Het aantal fietsers steeg onder andere door deelname aan diverse e-bike proeven. Vorig jaar ‘proefden’ veertig medewerkers en medisch specialisten een week lang hoe het is om op een e-bike naar hun werk te fietsen. ‘Met name de speed-pedelecs, die hele snelle e-bikes, waren niet aan te slepen. Sowieso waren de fietsen bijna elke dag in gebruik. Zo’n proef helpt veel mensen over een drempel heen, merk ik. Ik krijg nog steeds vragen wanneer er weer zo’n proef komt.’

Fijne fietsregeling

Enthousiast geworden fietsers kunnen na zo’n testweek voordelig een elektrische of gewone fiets aanschaffen. De laatste jaren breidde Antonius de fietsregeling steeds verder uit. Via het meerkeuzesysteem arbeidsvoorwaarden (MKSA) konden medewerkers eerst een nieuwe fiets aanschaffen tot een bedrag van €750,-, later werd dit €1.500,- en sinds begin 2019 is het aanschafbedrag niet meer gelimiteerd. Elke drie jaar kunnen medewerkers zo een nieuwe fiets kopen en deze fiscaal voordelig financieren via hun brutoloon of bijvoorbeeld met overuren. Hun financiële voordeel loopt daarbij op tot 40%. ‘Veel medewerkers maken gebruik van deze regeling.’

Pendelen op een deelfiets

Om te bevorderen dat medewerkers voor het pendelverkeer tussen de verschillende locaties niet de auto maar de fiets pakken, staan er deelfietsen klaar. ‘Op de locaties Nieuwegein, Woerden en Utrecht staan elektrische deelfietsen van e-bike-to-go. Daar wordt heel veel gebruik van gemaakt. Zelfs medewerkers die al op de fiets naar hun werk komen, pakken voor het pendelen deze deelfietsen omdat ze sneller zijn. In Utrecht kunnen medewerkers ook nog de deelfietsen van Pick up Bikes gebruiken om te pendelen tussen het ziekenhuis en het station. Voordeel is dat die niet, zoals de e-bike-to-go fietsen, altijd op dezelfde plek terug moet worden gebracht.’

Betaald parkeren goede stimulans

Dat veel medewerkers op de fiets komen, is ook te danken aan het invoeren van betaald parkeren in 2010, als antwoord op de parkeerproblematiek bij het ziekenhuis. ‘Een medewerker die op minder dan tien kilometer afstand woont, krijgt in principe geen parkeervergunning.’

Wensen

Het St. Antonius Ziekenhuis doet al veel op fietsgebied, maar er blijft nog genoeg te wensen over. ‘Ik zou in Nieuwegein graag meer openbare deelfietssystemen zien dan alleen die paar OV-fietskluizen bij City Plaza. We merken dat dit in Leidsche Rijn goed werkt en mensen daardoor vaker de auto laten staan. Verder zouden we in Nieuwegein intensiever met de gemeente en andere werkgevers willen optrekken op het gebied van bereikbaarheid, parkeren en mobiliteit. Wat onszelf betreft: we doen graag weer mee aan fietsacties en e-bike proeven. Naar mogelijkheden om fietsen te belonen, hebben we ook gekeken. Dat heeft echter niet alleen organisatorisch, maar ook budgettair nogal wat voeten in de aarde. Plus: waar laten we al die extra fietsen? Eerst maar eens de fietsenstalling uitbreiden.’

Comments

comments

Geef een reactie