Nieuwe provinciebussen moeten stad en regio beter en sneller verbinden

Vannaf heden is het zover: een nieuwe dienstregeling, een nieuw station én een nieuw busnetwerk van U-OV. Er gaat veel veranderen in de regio voor het openbaar vervoer.

In de regio Utrecht puzzelden U-OV Syntus en de NS naar de beste aansluitingen en snelste reistijd. Dat betekent lijsten vol met wijzigingen. Opvallend is dat er met Amersfoort Centraal een nieuw centraal station in de regio is bijgekomen en dat veel buslijnen zijn samengevoegd. Hierdoor ontstaan nieuwe lijnen die ook weer nieuwe routes rijden.

Foto: U-OV/U-Link

Nieuw concept

U-OV wil de stad en de regio Utrecht beter met elkaar verbinden. Dat doen ze met het nieuwe concept ‘U-link’. Onder U-link vallen zes buslijnen die vaker zullen rijden, met nieuwe bussen. Het is een “nieuw, samenhangend kwaliteitsnetwerk voor het Utrechts openbaar vervoer”, volgens U-OV. Hiervoor gaan ze samenwerken met Syntus.

Door U-link zullen er directe buslijnen komen tussen Maarssenbroek en Soesterberg, Bilthoven en Nieuwegein, Vleuten en Zeist, Wijk bij Duurstede en Utrecht, Veenendaal/Wageningen en Utrecht en P+R Westraven en Amersfoort. Bijna alle lijnen stoppen op Utrecht Centraal.

De nieuwe lijnen worden aangeduid met kleuren en cijfers, bijvoorbeeld groen 28 en paars 34. Op lijn rood 50, zoals dat nu heet, gaat er in de spits elke vijf minuten gereden worden, op de overige lijnen zullen in de spits elke 7,5 minuten bussen vertrekken. Hiervoor zijn sommige bestaande lijnen samengevoegd. Zoals de lijnen 71, 271, 72 en 52 in lijn paars 34.

Nieuwe Lijn 12

Een andere grote wijziging is de komst van tram 22. Hiermee vervalt na vijftig jaar lijn 12 naar Utrecht Science Park. Toch verdwijnt het Utrechtse begrip niet; er is namelijk een nieuwe lijn 12. Let maandag dus wel op met instappen, deze vernieuwde lijn vervangt namelijk lijn 5 en rijdt tussen Maarssen en Utrecht Centraal Station. Tevens rijdt tram 22 ook langs station Vaartsche Rijn.

Lijn vier protest

Door de komst van U-link en de tram zijn er veel lijnen die vervallen of samenvoegen. De buslijnen 9, 14 en 15 verdwijnen bijvoorbeeld. Ook zijn er veel lijnen waarvan de route gewijzigd is. Bus 4 viel hierin op. Een deel van het oude traject wordt omgenummerd naar 7.

Een nieuw Centraal

Op het spoor blijft het relatief rustig in Utrecht. De mogelijkheid om op Utrecht Centraal vanuit Groningen, Leeuwarden en Zwolle over te stappen op de intercity naar Den Haag vervalt. De intercity tussen Zwolle en Utrecht Centraal gaat er één minuut langer over doen. Toch is er ook een positief puntje. De nieuwe sprinters tussen Zwolle en Utrecht Centraal gaan zo’n 3 minuten sneller rijden.

Wilt u precies weten wat er voor u gaat veranderen? Kijk dan op de site van de betreffende vervoerder; U-OV Syntus en de NS.

(Foto & informatie: Uov.nl)


Comments

comments

Geef een reactie